Duurzaamheid is passé
Blog - februari 26, 2019
Een helder statement, maar bovenal ook de titel van het boek dat ik samen met Hugo Hollander heb geschreven! Een statement dat triggert en tegelijkertijd vragen oproept.
De Club van Rome was de grondlegger van het begrip ‘duurzaamheid’, ook wel ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ genoemd. Nu, bijna vijftig jaar later, worden in het bedrijfsleven zoveel zinnige én onzinnige initiatieven opgehangen aan het begrip dat de betekenis ervan verloren lijkt te gaan. Tegelijkertijd is het belang van duurzaamheid groter dan ooit tevoren, zowel voor het voortbestaan van de planeet als voor dat van veel bedrijven. Carolien (bedrijfskundige en oprichtster van Double Purpose) en Hugo (accountant en oprichter van Share Impact Accountants) zijn jarenlang werkzaam in het veld van duurzaamheid. In het boek betogen ze dat duurzaamheid niet langer alleen iets is van hippe start-ups of multinationals en laten zien hoe ieder bedrijf duurzaamheid kan integreren in de dagelijkse bedrijfsvoering – met als resultaat een toekomstbestendig en succesvol bedrijf.
“We richten ons op ondernemers met een langetermijnvisie die verder kijken dan de winst van morgen. Deze ondernemers brengen bij voorkeur een product of dienst op de markt die waarde toevoegt aan de samenleving en daar dus geen schade aan toebrengt. Dit zijn dus bewuste en gedreven ondernemers die niet alleen morgen succesvol willen zijn, maar ook in de toekomst. We bieden hen 8 ingrediënten om nu en later waarde te creëren. Behalve dat ze winstgevend blijven, zorgen de ingrediënten ervoor dat ze naast financiële waarde ook een positieve bijdrage aan de samenleving leveren. We noemen dit meervoudige waardecreatie.”
Lees hier de recensies van ons boek ‘Duurzaamheid is passé’ van onder andere oud-premier Jan Peter Balkenende.