Verpakkingen: Verrijking of Verspilling?
Blog - december 6, 2019
“Producten per portie verpakken is slecht” was de openingsstelling van het Dubbel Doel diner over toekomstbestendig verpakken. Een stelling die op het eerste oog makkelijker eruit ziet dan hij daadwerkelijk is. De aanwezigen hadden dan ook uiteenlopende meningen. Enerzijds was per portie verpakken inderdaad ‘slecht’, namelijk voor het milieu. Het zou meer afval geven, maar anderzijds zorgde het ervoor dat consumenten minder snel een hele zak snoep zouden opeten. Dit had dus een positief effect op de gezondheid van de snoeperd.
Bij het Dubbel doel diner waren verschillende branches vertegenwoordigd. Enkele voorbeelden waren: een producent van kinderspeelgoed, een grootschalige cateraar, verpakkingsbedrijven en een vertegenwoordiger van Perfetti Van Melle (het bedrijf achter merken als mentos, fruitella etc.) en Nike.
De meerwaarde van verpakkingen
De ogenschijnlijk simpele stelling toonde de complexiteit van het thema aan. Er werd door de aanwezigen open over gediscussieerd, zonder te al te snel te oordelen over ‘goed’ of ‘slecht’. Keuzes hebben verschillende effecten. Dit gold ook voor de laatste stelling: “Schoenendozen zijn overbodig.” Een actuele stelling voor veel mode- en sportmerken. Een vertegenwoordiger van Nike gaf aan dat de schoenendozen voorheen heilig waren bij zowel het bedrijf als de consumenten, maar steeds meer consumenten vragen zich af wat het nut is van de schoenendoos. Er zijn een aantal redenen naar voren gekomen om vast te houden aan bepaalde verpakkingen:
- Bescherming product
- Tactiele ervaring (unboxing)
- Merkwaarde creëren
- Informatie meegeven
- Verzending
Hieruit konden we concluderen dat verpakkingen wel degelijk een meerwaarde kunnen hebben voor producenten. Maar hoe kunnen we op een constructieve manier kijken naar het reduceren of wegnemen van de negatieve effecten van verpakkingen op het milieu?
Dit bespraken wij tijdens het Dubbel Doel diner nadat wij genoten van een heerlijke maaltijd verzorgd door Fröbel Rotterdam.
Toekomstbestendige verpakkingsoplossingen
Het tweede deel van de avond draaide vooral om toekomstbestendige verpakkingsoplossingen. De drie opkomende verpakkingsoplossingen zijn:
- Herbuikbare verpakkingen
- Recyclebare of geryclede verpakkingen
- Biologisch afbreekbare verpakkingen (Let op! Hier zitten vaak nogal wat haken en ogen aan! Lees hier meer.)
Tristan Algera en Tine Bakia van Shared Packaging presenteerde vervolgens hun concept aan de aanwezigen. Shared Packaging is een bedrijf met als doel alle single-use verpakkingen te elimineren uit de maaltijd bezorgmarkt. Hiervoor werken zij hard aan een manier om na een bestelling de verpakkingen weer op te halen, grondig te wassen, kwaliteit te controleren zodat ze vaker gebruikt kunnen worden.
Andere initiatieven als RePack en Loop werden genoemd als interessante cases die op een vergelijkbare manier een revolutie in de pakketbezorgings- en huis-, tuin- en keukenmiddelen branche te weeg willen brengen.
Een (sc)haalbaar business model
Een veel terugkomende uitdaging lijkt het terugkrijgen van producten, verpakkingen of potentieel afval. Op de vraag of het haalbaar is dat initiatieven als die van Shared Packaging, RePack of Loop maintstream zullen worden, werden interessante visies gedeeld. Het feit dat in Nederland een zeer groot deel van het papier en glas keurig netjes wordt ingeleverd en dat de melkboer van weleer al reusable packaging benutte voor zowel een beperkte footprint als een interessant business model laten zien dat Nederland er klaar voor is.