Vier tips om impact te maken als Vodafone/Ziggo en Boomerang

Blog - augustus 6, 2019

In deze blog geven we je vier tips om impact te maken als Vodafone/Ziggo en Boomerang. Hoe kan jij met jouw bedrijf je dagelijkse werkzaamheden net iets anders vormgeven zodat je naast financiële waarde, ook maatschappelijke impact creëert?

Vodafone/Ziggo monteurs die levens redden

Vodafone/Ziggo monteurs die ingezet werden als noodhulp bij een hartstilstand, het lijkt niet een hele logische combinatie. Al snel bleek dat Vodafone/Ziggo er voor gekozen heeft om AED apparaten in de auto’s van de monteurs te leggen. Monteurs zijn veel op pad, onder de mensen en hebben training gekregen in wat ze moeten doen in geval van nood. In het filmpje hieronder krijg je meer informatie over dit mooie initiatief.

Ziggo monteurs met AED in de bus

Pride-inhakers van communicatiebureau Boomerang

Een ander mooi voorbeeld waar wij blij van worden en energie van krijgen is de actie van het communicatiebureau Boomerang. Zij hielpen bedrijven met leuke Pride-inhakers in ruil voor een donatie aan goede doelen die LHBTQ+ gemeenschap steunen. Grote bedrijven als ABN Amro en Heineken hebben deelgenomen aan hun ‘funraiser’.


Hoe kun je impact maken met jouw bedrijf?

Vodafone/Ziggo heeft al 50 keer hulp kunnen verlenen en Boomerang heeft 56.000 euro opgehaald voor goede doelen. Door deze acties hebben zowel Vodafone/Ziggo als Boomerang tevens een hoop positieve free publicity gekregen en zullen ze hier ongetwijfeld nieuwe klanten aan hebben over gehouden. Ze hebben dus iets gedaan dat zowel maatschappelijke als financiële waarde heeft gecreëerd. Een actie met een dubbel doel dus! Hieronder doorlopen we stapsgewijs hoe jij met jouw bedrijf ook impact kan maken.

Tip 1: Kijk goed naar je kernactiviteiten.

Je kernactiviteit is ‘wat je doet’, je dienst of het product dat je verkoopt. Bij Ziggo is dit het verkopen van internet en televisie als product en vervolgens service verlenen door het hele land. Bij Boomerang is dat bedrijven helpen met hun communicatie.   

Tip 2: Zoek naar mogelijkheden om maatschappelijke impact te maken.

Door AED’s te plaatsen in hun busjes, kunnen ze meer dan alleen in het hele land ervoor zorgen dat mensen internet en televisie hebben, maar kunnen ze ook adequaat optreden bij hartaanvallen. Door Pride-inhakers te verkopen voor een bijdrage aan een goed doel, wordt de acceptatie van de LHBTQ+ in de maatschappij gesteund.

View this post on Instagram

Happy Pride! 🏳️‍🌈#vw #volkswagen

A post shared by Volkswagen Nederland (@volkswagennl) on

Een voorbeeld van een inhaker voor Volkswagen

Tip 3: Weeg de financiële gevolgen van je maatschappelijk impact af tegen de niet financiële waarde die je creëert.

Écht impact maken met je kernactiviteit doet ook altijd een beetje pijn. Het plaatsen van de AED’s zal Vodafone/Ziggo veel geld gekost hebben. Daarnaast stellen ze misschien wel de klant teleur door later of niet te komen, wanneer ze zijn opgeroepen voor hulp. Deze negatieve effecten op klanttevredenheid en op het financiële vlak neemt Vodafone/Ziggo voor lief vanwege de positieve effecten op het maatschappelijke vlak. Boomerang zou de inhakers ook als product kunnen verkopen, maar daarnaast kiezen ze ervoor om het geld dat de inhakers waard zijn voor een goed doel beschikbaar te stellen. De toegevoegde waarde die ze creëren is niet in geld uit te drukken.

(Bonus) Tip 4: Profiteer van de positieve aandacht.

Op deze manier maatschappelijke impact maken leverde Vodafone/Ziggo naast enkele levensreddende operaties ook een enorme marketingwaarde op toen de media lucht kregen van het verhaal. Ook de inhakers van Boomerang hebben duizenden likes opgeleverd voor de bedrijven op social media. Zijn de kosten van de AED’s en inhakers hiermee al ruimschoots gecomponseerd? U zegt het maar… Benut de buzz die ontstaat na de impact die je hebt gemaakt optimaal. Dit kan zijn door een video te delen van de impact die je hebt gemaakt, een impactverslag te delen of de (plaatselijke) media op de hoogte te stellen.

Iedereen kan impact maken! Hoe klein of groot je ook bent.

Impact maken op ieder level

De bovengenoemde voorbeelden laten zien hoe je kunt ondernemen met een dubbel doel. Dit kan op ieder level en op ieder mogelijke manier. Wellicht is het voor een klein servicebedrijf financieel niet haalbaar om AED’s aan te schaffen voor iedere auto, maar misschien kun je jouw medewerkers wel een cursus EHBO laten doen? Of geef ze de tijd om even een bak koffie te drinken wanneer ze de televisieaansluiting van een hoogbejaarde moeten repareren. Ook dát is impact maken. Iedereen kan impact maken! Hoe klein of groot je ook bent.


Meer weten over impact maken? Neem contact met ons op voor een training of advies. Wij hebben bijvoorbeeld grote bedrijven als Perfetti-Van Melle en Rabobank geholpen met het maken van impact, maar helpen ook graag ondernemers op weg.